موسیقی از نظر سنایی
نویسنده
چکیده مقاله:
Abstract Despite the existence of long-standing ties between poetry and music, Sanāyi, the famous poet of the sixth century, was a serious opponent unlike many other poets. He overtly blamed music as erotic art and composed poems blaming music. The author describes Sanāyi’s opinion about music in this paper and explores the terms of his disagreement. In the meantime, social backgrounds of his opposing views including his knowledge of and participation in ceremonies of joy and cheerfulness before his spiritual change are highlighted. His moral decrees on music and his general opposition with music are discussed in relation to his psychology of Samā’ music. In his belief, when man’s spirit descends to nature, it loses the original elevated status and seeks what matches the new worldly temperament. To him, the devil produces the joy in music and uses ears as the instrument to contaminate the soul, so veil is considered as stumbling block. Sanāyi’s view about music and Samā’ are not, of course, much welcome by other poets. Keywords: Sanāyi of Ghazneh, Music in sufism, Persian poetry, Criticisms of Music, the psychology of Samā’.
منابع مشابه
مقام زن و حضرت زهراء(س) از نظر سنایی غزنوی
سنایی را برخی، ازمخالفان زنان قلمداد نموده اند،در حالی که این عارف بزرگ بر اساس مبانی عرفانی در مراتب معنوی تفاوتی بین زن و مرد قائل نبوده است . در عرفان اسلامی همواره زنان منبع محبت بوده به بالاترین مقام های عرفانی رسیده اند.در آثار سنایی نیز دو نوع گفته دربارة زنان مشاهده می شود،یکی با دیدگاهی مثبت که سیر و سلوک و حکمت را به آنان نسبت می دهد و دیگری با دیدگاهی منفی،که جنس زن موردنظر نبوده. چ...
متن کاملمقام زن و حضرت زهراء(س) از نظر سنایی غزنوی
سنایی را برخی، ازمخالفان زنان قلمداد نموده اند،در حالی که این عارف بزرگ بر اساس مبانی عرفانی در مراتب معنوی تفاوتی بین زن و مرد قائل نبوده است . در عرفان اسلامی همواره زنان منبع محبت بوده به بالاترین مقام های عرفانی رسیده اند.در آثار سنایی نیز دو نوع گفته درباره زنان مشاهده می شود،یکی با دیدگاهی مثبت که سیر و سلوک و حکمت را به آنان نسبت می دهد و دیگری با دیدگاهی منفی،که جنس زن موردنظر نبوده. چ...
متن کاملموسیقی شعر در غزل های سنایی غزنوی
abstract : the purpose of this research is to study a bout multiple manifestations of poem music in hakim sanaee ghaznavi poems yherefore the first seetion of this book study and describes the complete works of this research about poem music love poem sanaee poem and this known and famous poets life and works the second section explained the external music of sanaee poems that for better u...
15 صفحه اولاز سنایی تا ساراماگو
سنایی غزنوی، از شاعران سده ششم هجری و نخستین سراینده بزرگ شعر عرفانی در سبک عراقی است. او مثنوی حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه را که بیانیه شعر نمادین به شمار می رود، سروده است...
متن کاملتصحیح بیتهایی از حدیقة سنایی
از میان آثار سنایی، مثنویِ حدیقةالحقیقه و شریعةالطّریقه اهمیت دارد و از دیر باز مورد توجّه سخنوران سدههای گوناگون قرار گرفته است. در این مثنوی انبوهی از آگاهیهای اجتماعی و فرهنگی و مذهبی با زبانی هنری و دارای گسترة واژگانیِ بسیار بیان شده و این در نتیجه متنی را فراهم آورده است که دریافتنش گاه به آسانی و برای همه کس ممکن نیست. با این همه، شماری از دشواریهای این کتاب مربوط به پیچیدگیِ سخن سنای...
متن کاملاز سنایی تا ساراماگو
سنایی غزنوی، از شاعران سده ششم هجری و نخستین سراینده بزرگ شعر عرفانی در سبک عراقی است. او مثنوی حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه را که بیانیه شعر نمادین به شمار می رود، سروده است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 18
صفحات 5- 28
تاریخ انتشار 2013-09
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023